Margrethe Højlund | piller lidt rust af min kind
margrethe, højlund, fortæller
21794
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-21794,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.0.0,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive
Piller lidt rust af min kind
– en sang om forgængelighed

MUSIK
ANDERS PERSSON (S) PIANO, KEYBOARD
TERJE SUNDBY (N/S) TROMMER


KONCEPT/OPLÆSNING · MARGRETHE  HØJLUND


DIGTE AF INGER CHRISTENSEN OG TOMAS TRANSTRØMER

 

ANDERS PERSSONS SOUNDCLOUD >
PILLER LIDT RUST AF MIN KIND

Pressen skrev

To eminente musiker supplerede Margrethe Højlunds digtoplæsning i et fælles arrangement mellem Morsø biblioteksforening og Musikværkets venner…..Vi fik en god aften, en flot, spændende og anderledes aften. Og måske én og anden fik lyst til at finde hengemte digtsamlinger frem fra reolen igen.
Morsø Folkeblad, december 2014

 

Publikum supplerede:
”Denne aften kan ikke beskrives. Den skal opleves. TAK!
Kirsten Møller. Mors

”PILLER LIDT RUST AF MIN KIND” ER EN FORESTILLING, DER VOKSER FREM I GRÆNSELANDET MELLEM POESI, FORTÆLLING OG MUSIK.

Inger Christensen og Tomas Transtømers digte læses, sidestilles og sammenspiller i dialog med musikken, improviseret af to af Sveriges dygtige og erfarne jazzmusikere, pianisten Andersen Persson og trommeslageren Terje Sundby.

 

Grundstammen i dette arbejde er Inger Christensens værk ‘det‘ fra 1969, brudstykker fra Lys, hendes første digtsamling, og Brev i april. Tomas Transtrømer er repræsenteret med digte og brudstykker af digte fra sine samlede værker. Begge forfattere hører til blandt Skandinaviens og Europas banebrydende lyrikere. Transtrømer fik Nobelprisen i Litteratur i 2011, 2 år efter at Inger Christensen døde. Hun var også en forfatter, mange så som kandidat til denne udmærkelse.

 

Deres ”lyriske møde” i denne forestilling handler dog ikke om priser, men om poesi. Om det relevante i at lade den enes ord og billeder klinge ind i den andens, der hvor billeder og motiver finder naturlige skæringspunkter. Transtrømer læses både på svensk og dansk.

 

Temaerne kredser om livets og universets ‘bevægelighed’, vilkår og vilkårlighed. Om skabelse og forgængelighed og de grænser for ‘normalitet’ og ‘realitet’, som poesien på sin helt egen måde kan udfordre.
Her åbner sig en verden, hvor ‘mørket bevæger sig, og land og vand er i fart (Transtrømer), og hvor ‘brønde drukner, huse farer vild og skovene kryber langs jorden’ (I.C).
En verden der stiller spørgsmål til vores opfattelse af os selv som subjekter og omgivelserne som kontrollerbare og manipulerbare objekter.

Måske ved tingene med sig selv at vi hedder noget andet” skriver Inger Christensen i Brev i April. Det kan læses som både et spørgsmål og en forhåbning, og lever som sådan igennem denne forestillings mange billeder og temaer.

 

Margrethe Højlund skabte sin første forestilling med udgangspunkt i digte af Inger Christensen. (”Il pleut des alphabets”) i Frankrig i 1997 sammen med musikeren Marc Lauras. Den modtog støtte fra Dronning Margrethe og Prins Henriks Fond, og blev bl.a. spillet på Théâtre Poème i Bruxelles, la Maison de la Poésie i Namur, La Villa Gillet i Lyon, samt ved flere arrangementer omkring nordisk litteratur, hvor Inger Christensen deltog som inviteret forfatter.

 

 

 

ANDERS PERSSON >
TERJE SUNDBY >

 

 

Fotos
Louise Højlund
Annette Falk Lund

 

Foto, forside
Michel Cavalca